Algemene Voorwaarden
Algemene voorwaarden Thorens Zorg en Welzijn BV
De besloten vennootschap Thorens Zorg en Welzijn BV is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 55629792 en is gevestigd aan de Rietbaan 4,
2908 LP, Capelle aan den IJssel
Artikel 1 Begrippen
- In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
- Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Cliënt tot het verrichten van Zorgdiensten door Thorens
Zorg en Welzijn
3: persoonlijke vorm van Zorg en Begeleiding gericht op begeleiding individueel, begeleiding groep, dagbesteding, verpleging, verzorging en huishoudelijke hulp.
- Behandelingsovereenkomst: de overeenkomst inzake de geneeskundige behandeling op grond van art. 7:446 e.v. BW op basis waarvan de Zorg aan de Cliënt wordt verleend.
- Cliënt: de natuurlijke persoon die zich tot Thorens Zorg en Welzijn heeft gewend binnen de doelgroepen die vallen onder de Wet Langdurige Zorg (Wlz), Zorg Verzekeringswet (Zw) of de Wet op de Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) niet zijnde personen die voldoen aan de door Thorens zorg en Welzijn gestelde uitsluitingscriteria. Wanneer wordt gesproken over afspraken tussen Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt wordt hieronder tevens verstaan afspraken gemaakt met de wettelijk vertegenwoordigers van Cliënt voor zover Cliënt de leeftijd van 16 jaren nog niet heeft bereikt of een wettelijke vertegenwoordiger toegevoegd heeft gekregen.
- Indicatiebesluit: het besluit vanuit de betrokken Instantie uitgaande van de WMO, Wijkverpleging of de CIZ op basis waarvan wordt bepaald op welke zorg Cliënt aanspraak maakt of kan maken.
- Zorgprofessional: De onafhankelijke klachtenregeling voor cliënten (en hun vertegenwoordigers en nabestaanden) van zelfstandige zorgaanbieders en zorgaanbieders in kleinschalige zorginstellingen conform de vereisten voortvloeiend uit de Wkkgz.
- Opdrachtgever: de persoon of zorginstelling die Thorens Zorg en Welzijn opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van een of meerdere Zorgdiensten bij haar cliënten.
- Overeenkomst: elke Overeenkomst, waaronder tevens verstaan de Behandelingsovereenkomst cq de Begeleidingsovereenkomst en andere verplichtingen tussen een Opdrachtgever en Thorens Zorg en Welzijn en een Cliënt en Thorens Zorg en Welzijn, alsmede voorstellen van Thorens Zorg en Welzijn voor Zorgdiensten die door Thorens Zorg en Welzijn aan Cliënt worden verstrekt en die door Cliënt worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Thorens Zorg en Welzijn waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.
- Thorens Zorg en Welzijn: de instantie die zorg of begeleiding verleent aan de Cliënt binnen het domein van de gezondheidszorg.
- Patiëntendossier: het dossier dat Thorens Zorg en Welzijn op grond van wet- en regelgeving verplicht is bij te houden met betrekking tot de zorg van Cliënt.
- PGB: het persoonsgebonden budget vastgesteld op maat naar behoefte van Cliënt en beheerd door de sociale verzekeringsbank, waarmee zorg kan worden ingekocht bij één of meerdere zorgaanbieders ten behoeve van persoonlijke verzorging en verpleging, begeleiding en opvang.
- Zorg in Natura: zorg en / of begeleiding welke wordt geboden op basis van een indicatie volgens de wTZI
- Wkkgz: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, te weten het wettelijk gerealiseerd landelijk klachteninstituut betreft klachten in de zorg.
- Zorgdiensten: De diensten die Thoens Zorg en Welzijn aanbiedt bestaan uit: begeleiding in de breedste zin van het woord, waaronder tevens verstaan ambulante begeleiding, alsmede persoonlijke verzorging en verpleging.
- Zorgplan: het in samenspraak met Cliënt en/of wettelijk vertegenwoordiger(s) opgestelde plan, waarin de algemene gegevens van de betreffende Cliënt en de betreffende problematiek, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage in zijn opgesteld. In het Zorgplan wordt in ieder geval vastgelegd welke Zorgdiensten Thorens Zorg en Welzijn zal verrichten ten behoeve van Cliënt. Onder Zorgplan wordt tevens het behandelings- of het begeleidingsplan verstaan.
Artikel 2 Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Thorens Zorg en Welzijn, elke Overeenkomst tussen Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt en op elke Zorgdienst die door Thorens Zorg en Welzijn wordt aangeboden.
- Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger(s) de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Thorens Zorg en Welzijn aangeven op welke wijze Cliënt en/of diens ouder(s)/wettelijke verzorger(s) de algemene voorwaarden kan inzien.
- Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk.
- Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgovereenkomsten met Cliënt.
- De toepasselijkheid van artikel 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.
- Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.
Artikel 3 Het Aanbod en recht op informatie
- Alle door Thorens Zorg en Welzijn gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.
- Cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om een weloverwogen keuze te kunnen maken met het oog op de te verlenen Zorgdiensten. De informatie vanuit Thorens Zorg en Welzijn verstrekt is opgesteld in voor Cliënt begrijpelijke taal.
- Voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst wordt al dan niet in overleg met Cliënt en aan de hand van het Indicatiebesluit bepaald welke zorg het beste bij Cliënt past. Tevens vindt uitwisseling van informatie plaats welke noodzakelijk is voor het opstellen van een adequaat Zorgplan.
- In het kader van de informatie noodzakelijk met betrekking tot het Zorgplan, voorziet Cliënt Thorens Zorg en Welzijn voor zover redelijkerwijs mogelijk in ieder geval van:
- diagnose en relevante informatie met betrekking tot de aan de orde zijnde problematiek;
- de contactgegevens van Cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger(s);
- gegevens van verwijzende professionals en/ of verwijzers
- gegevens van behandelaars of andere begeleiders
E, afspraken met betrekking tot de begeleiding cq behandeling
- Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Zorgdiensten. De beschrijving is voldoende gespecificeerd, zodat Cliënt in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Eventuele gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst.
- Thorens Zorg en Welzijn licht Cliënt op duidelijke wijze en desgevraagd schriftelijk in over het voorgenomen Zorgplan en de ontwikkelingen omtrent het Zorgplan, de behandeling en de gedrag gerelateerde toestand van Cliënt. Thorens Zorg en Welzijn licht Cliënt die de leeftijd van 12 jaren nog niet heeft bereikt op zodanige wijze in als past bij zijn bevattingsvermogen.
- Voorts voorziet Thorens Zorg en Welzijn Cliënt van alle informatie die Cliënt redelijkerwijze dient te weten over overeenkomstig artikel 7:448 BW.
- Het verstrekken van informatie kan achterwege blijven in het uitzonderlijke geval dat het verstrekken daarvan kennelijk ernstig nadeel oplevert voor Cliënt, alsmede indien Cliënt uitdrukkelijk heeft aangegeven informatie over de behandeling niet te willen ontvangen, behoudens voor zover het belang dat Cliënt daarbij heeft niet opweegt tegen het nadeel dat daaruit voor haarzelf of anderen kan voortvloeien en Thorens Zorg en Welzijn van dit nadeel op de hoogte is of redelijkerwijze van op de hoogte zou moeten zijn.
- Eventuele (op)levertermijnen, geplande afspraken en of andere data in het aanbod van Thorens Zorg en Welzijn zijn in beginsel indicatief en geven Cliënt bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 4 Totstandkoming van de Overeenkomst
- Alvorens de Overeenkomst tot stand komt, dient het voor de financiering noodzakelijke Indicatiebesluit te zijn afgegeven door de betreffende instantie. Zonder Indicatiebesluit is Thorens Zorg en Welzijn niet in staat zorg te verlenen of diensten te verrichten ten behoeve van Cliënt, tenzij de Cliënt niet op basis van een Indicatiebesluit een Overeenkomst met Thorens Zorg en Welzijn overeenkomt. Cliënt kan geen schadevergoeding ontlenen aan het feit dat er geen Overeenkomst tot stand kan komen en/of Cliënt niet, niet op tijd of niet geheel de nodige zorg toekomt, indien Thorens Zorg en Welzijn niet over de noodzakelijke verwijzing (Indicatiebesluit) beschikt indien vereist.
- De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever of de Cliënt een Aanbod c.q. Overeenkomst van Thorens Zorg en Welzijn heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan Thorens Zorg en Welzijn te retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail. Door middel van het ondertekenen van de Overeenkomst geeft Cliënt expliciet en ondubbelzinnig toestemming. Hiermee wordt voldaan aan het toestemmingsvereiste, behoudens het geval Cliënt de leeftijd van 12 jaren nog niet heeft bereikt in welk geval tevens toestemming van de ouder(s) en/of de wettelijk vertegenwoordiger(s) is vereist. Doch kan de verrichting van Zorg evenwel zonder toestemming van de ouder(s) en/of de wettelijk vertegenwoordiger(s) indien zij kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de Cliënt te voorkomen, alsmede indien de Cliënt ook na de weigering van de toestemming, de verrichting weloverwogen blijft wensen.
- Thorens Zorg en Welzijn is niet gehouden aan een Aanbod indien de Opdrachtgever of de Cliënt redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever c.q. Cliënt geen rechten ontlenen.
- Indien Opdrachtgever c.q. Cliënt een reeds bevestigde Overeenkomst annuleert, worden de reeds daadwerkelijk gemaakte kosten (inclusief de bestede tijd) in rekening gebracht bij Opdrachtgever c.q. Cliënt. Onder gewichtige redenen wordt in ieder geval verstaan: het stopzetten van de Indicatie c.q. Zorgindicatie door de instantie die de (Zorg)Indicatie heeft verstrekt, alsmede een dusdanige wijziging in het beschikbare PGB waardoor de financiering van de Overeenkomst niet langer plaats kan vinden.
- Elke Overeenkomst die met Thorens Zorg en Welzijn wordt aangegaan, berust bij de zorginstelling c.q. Thorens Zorg en Welzijn en niet bij een individuele persoon die met Thorens Zorg en Welzijn is verbonden.
- Thorens Zorg en Welzijn behoudt zich het recht voor een Overeenkomst te weigeren indien sprake is van één van de volgende uitsluitingscriteria:
- Jongeren onder de 18 jaar
- Jongeren die in aanraking zijn geweest met justitie/onder toezicht staan van de reclassering;
- Terminale Zorg
- Jongeren met een beperkt IQ, te weten < 50.
Artikel 5 Opstellen van het Zorgplan
- Om Cliënt te kunnen voorzien van adequate zorg wordt in overeenstemming met de professionele standaard en zoals van een goed zorgverlener verwacht mag worden, een Zorgplan opgesteld.
- Thorens Zorg en Welzijn vangt aan met de Zorgdiensten vanaf het moment dat Cliënt heeft ingestemd met het (voorlopige) Zorgplan, behoudens indien er sprake is van een acute situatie waardoor onmiddellijke behandeling nodig is om ernstig nadeel voor Cliënt te voorkomen in welk geval overleg tussen Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt zo spoedig mogelijk na de afwijking plaats.
- Indien naar professioneel inzicht van Thorens Zorg en Welzijn een afwijking van het overeengekomen Zorgplan in het belang van Cliënt noodzakelijk is, vindt onderling overleg met Cliënt plaats. De Overeenkomst zal dienovereenkomst aangepast worden.
Artikel 6 Duur van de Overeenkomst
- De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij de inhoud, aard of strekking van de opdracht met zich brengt dat zij voor een bepaalde tijd is aangegaan. De duur van de behandeling is mede afhankelijk van externe factoren waaronder begrepen, maar niet beperkt tot de kwaliteit en de tijdige aanlevering van de informatie die Thorens Zorg en Welzijn van de Opdrachtgever of de Cliënt verkrijgt, alsmede de medewerking van Cliënt en overige zaken afkomstig vanuit de instantie die de Zorgindicatie heeft opgesteld.
- Opdrachtgever of de Cliënt kan de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien Thorens Zorg en Welzijn schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van haar verplichtingen en zij alsnog verzuimt haar verplichtingen alsdan correct na te komen.
- De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever c.q. Cliënt onverlet voor zover Thorens Zorg en Welzijn ten tijde van de ontbinding reeds werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd. Opdrachtgever c.q. Cliënt dient de overeengekomen vergoeding te voldoen.
- Ingeval van een voortijdige beëindiging van de Overeenkomst is Opdrachtgever c.q. Cliënt de tot dan daadwerkelijk gemaakte kosten verschuldigd van Thorens Zorg en Welzijn tegen het overeengekomen (uur)tarief. De urenregistratie van Thorens Zorg en Welzijn is hierbij leidend.
- De Behandelingsovereenkomst kan niet door Thorens Zorg en Welzijn opgezegd worden, behoudens gewichtige redenen, en de overschrijding van de uitsluitingsgronden door Cliënt als bedoeld in artikel 4 lid 4 van deze algemene voorwaarden.
- Onverminderd de voorgaande bepalingen eindigt de (Behandel)overeenkomst indien sprake is van:
- Overplaatsing van Cliënt naar een andere zorginstelling dan Thorens Zorg en Welzijn;
- Instemming en schriftelijke goedkeuring van beide partijen indien van Partijen wegens gegronde redenen niet langer gevergd kan worden om de (Behandel)overeenkomst op dezelfde wijze in stand te houden;
- Opzegging door Cliënt middels expliciete en ondubbelzinnige schriftelijke verklaring;
- Overlijden van Cliënt;
- Het verstrijken van de einddatum zoals aangegeven in het Indicatiebesluit;
- Het stopzetten, beëindigen of intrekken van het Indicatie door de daartoe bevoegde instantie.
Artikel 7 Uitvoering van de dienstverlening
- Thorens Zorg en Welzijn zal zich inspannen om de overeengekomen dienst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed zorgverlener c.q. hulpverlener verlangd mag worden. Thorens Zorg en Welzijn staat in voor een professionele en onafhankelijke dienstverlening. Alle Zorgdiensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven.
- De Overeenkomst op basis waarvan Thorens Zorg en Welzijn de zorg uitvoert, is leidend voor de omvang en de reikwijdte van de dienstverlening. De Overeenkomst zal alleen worden uitgevoerd ten behoeve van Opdrachtgever c.q. Cliënt.
- Het door de betreffende instantie afgegeven Indicatiebesluit (indien en voor zover noodzakelijk en relevant), de Overeenkomst alsmede de door Opdrachtgever c.q. Cliënt verstrekte informatie en gegevens zijn de basis waarop de door Thorens Zorg en Welzijn aangeboden Zorgdiensten en prijzen zijn gebaseerd.
- Bij de uitvoering van de Zorgdiensten is Thorens Zorg en Welzijn niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever c.q. Cliënt op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Zorgdiensten wordt gewijzigd of indien dit redelijkerwijze naar professioneel inzicht van Thorens Zorg en Welzijn niet in het belang van Cliënt zal zijn.
- Thorens Zorg en Welzijn is gerechtigd om voor de uitvoering van de Zorgdiensten derden in te schakelen.
- Indien de aard en de duur van de Overeenkomst dit vereisen, houdt Thorens Zorg en Welzijn Cliënt tussentijds via de overeengekomen wijze op de hoogte van de voortgang.
- De uitvoering van de Zorgdiensten is gebaseerd op de door Opdrachtgever of de door Cliënt verstrekte informatie en op het door de betreffende instantie afgegeven Indicatiebesluit, alsmede op grond van de door Thorens Zorg en Welzijn gedurende de zorg geconstateerde feiten. Indien de informatie gewijzigd dient te worden, kan dit gevolgen hebben voor een eventuele vastgestelde planning. Nimmer is Thorens Zorg en Welzijn aansprakelijk voor het bijstellen van de planning. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van de Zorgdiensten wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever c.q. Cliënt niet of niet tijdig, of niet in het gewenste formaat alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, een eventueel voorschot niet tijdig is ontvangen door Thorens Zorg en Welzijn, het betreffende Indicatiebesluit niet tijdig of niet volledig is afgegeven of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever c.q. Cliënt komen, sprake is van vertraging heeft Thorens Zorg en Welzijn recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn.
Artikel 8 Dossierplicht
- Thorens Zorg en Welzijn richt naast het Zorgplan een dossier in met betrekking tot de zorg die de Cliënt verkrijgt. Thorens Zorg en Welzijn houdt in het dossier aantekening van de gegevens omtrent de gezondheid en de gedragstoestand van Cliënt en van de ten behoeve van Cliënt verrichte Zorgdiensten.
- Thorens Zorg en Welzijn verstrekt aan Cliënt desgevraagd inzage in en afschrift van het dossier, tenzij verstrekking van informatie of gegevens opgenomen in het dossier ernstige inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer en inzage derhalve redelijkerwijze niet van Thorens Zorg en Welzijn kan worden verlangd.
- Op verzoek van Cliënt kunnen de in het dossier opgenomen gegevens en bescheiden worden vernietigd, behoudens indien bewaring van betreffende informatie of gegevens van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de betreffende Cliënt, alsmede indien Thorens Zorg en Welzijn gehouden is tot bewaring op grond van een wettelijke plicht.
Artikel 9 Verplichtingen Cliënt
- Voordat een Zorgplan kan worden opgesteld, is Cliënt is verplicht de door Thorens Zorg en Welzijn verstrekte Behandelingsovereenkomst volledig en naar waarheid in te vullen. Cliënt zal naar beste weten Thorens Zorg en Welzijn voorzien van alle inlichtingen en de medewerking die Thorens Zorg en Welzijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst redelijkerwijze behoeft. Cliënt is verplicht om Thorens Zorg en Welzijn de door haar verzochte informatie alsmede relevante bijlagen en aanverwante informatie en gegevens tijdig en/of voor aanvang van de werkzaamheden en in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst. Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Thorens Zorg en Welzijn niet in staat is een adequaat Zorgplan op te stellen en daardoor niet de juiste Zorg kan verlenen ten behoeve van Cliënt.
- Thorens Zorg en Welzijn is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren, noch is Thorens Zorg en Welzijn verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie die door Thorens Zorg en Welzijn voor derden is samengesteld en/of aan derden wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst.
- Thorens Zorg en Welzijn kan, indien dit nodig is voor de uitvoering van de (Behandelings- cq begeleidings-) overeenkomst, verzoeken om aanvullende informatie voor zover deze redelijkerwijze nodig is om een doeltreffende uitvoering van de Overeenkomst te kunnen bewerkstelligen. Ingeval van gewijzigde omstandigheden dient Cliënt dit direct, dan wel uiterlijk 3 werkdagen nadat de wijziging bekend is geworden, kenbaar te maken aan Thorens Zorg en Welzijn.
- Indien en voor zover relevant dient Cliënt de door Thorens Zorg en Welzijn gehanteerde huisregels te allen tijde in acht te nemen. De huisregels zijn in ieder geval aanwezig op locatie van Thorens Zorg en Welzijn en zijn tevens de raadplegen via de Website.
- Als een afspraak niet kan doorgaan dient de client dit tenminste 24 uur van te voren te melden. Als de afspraak minder dan 24 uur van te voren wordt afgezegd wordt altijd betaling van de afspraak gevorderd.
Artikel 10 Begeleiding
- In het kader van de uitvoering van de (Behandelings- cq begeleidings-) overeenkomst biedt Thorens Zorg en Welzijn diverse Zorgdiensten aan die gericht zijn op de ontwikkeling van de Cliënt alsmede het stabiliseren van een situatie waarin de Cliënt zich bevindt.
- De Zorgdiensten worden verleend op basis van een Zorgplan en daarop te behalen doelen voor de Cliënt. Van het overeengekomen Zorgplan kan in beginsel niet afgeweken worden, tenzij dit in het belang van de Cliënt is. De ouders en/of de wettelijke vertegenwoordigers kunnen betrokken worden bij de formulering van de te behalen doelen.
- De Zorgdiensten worden op ambulante basis uitgevoerd tenzij anders overeengekomen. Indien sprake is van Ambulante begeleiding, treedt Thorens Zorg en Welzijn eerst in overleg met de ouders en/of de wettelijke vertegenwoordigers. Indien overeengekomen, kunnen de Zorgdiensten tevens diverse activiteiten buitenshuis bevatten. Indien hiervoor gekozen wordt, kan een ouder en/of de wettelijke vertegenwoordigers of een begeleider meegaan om de minderjarige begeleiding te bieden.
- Cliënt is verplicht haar volledige medewerking te verlenen aan de uitvoering van het Zorgplan. Opdrachtgever c.q. Cliënt dient Thorens Zorg en Welzijn in staat te stellen het betreffende Zorgplan uit te voeren en zorgt ervoor dat zij geen belemmering veroorzaakt ten aanzien van de veiligheid van Thorens Zorg en Welzijn in de breedste zin van het woord, alsmede de arbeidsomstandigheden.
- Thorens Zorg en Welzijn kan indien daartoe opdracht is gegeven een advies, plan van aanpak, ontwerp, rapportage, planning en/of verslaglegging ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal Thorens Zorg en Welzijn de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. Opdrachtgever c.q. Cliënt beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.
- De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat te allen tijde afhankelijk is van externe factoren die de verleende zorg en adviezen van Thorens Zorg en Welzijn kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Opdrachtgever c.q. Cliënt en met name de (actieve) medewerking van Cliënt en/of diens ouders/wettelijk vertegenwoordigers voor zover deze laatsten hierin een actieve rol hebben.
- Wanneer de Zorgdienst plaatsvindt op een vooraf afgesproken moment, zorgt Thorens Zorg en Welzijn ervoor dat het voor Cliënt duidelijk is wanneer en op welk tijdstip de betreffende dienst zal plaatsvinden.
- Thorens Zorg en Welzijn houdt bij het plannen van een Zorgdienst en de hiermee gemoeide afspraken zoveel mogelijk rekening met de wensen, voorkeuren en beperkingen van Opdrachtgever c.q. Cliënt, tenzij dit redelijkerwijs niet van Thorens Zorg en Welzijn gevergd kan worden.
- Indien Opdrachtgever c.q. Cliënt of Thorens Zorg en Welzijn een gemaakte afspraak met betrekking tot een Zorgdienst niet kan nakomen, dient deze afspraak uiterlijk 24 uur van tevoren te worden geannuleerd, tenzij sprake is van een gegronde reden.
- Opdrachtgever c.q. Cliënt wordt geïnformeerd indien er sprake is van een wijziging in de gemaakte afspraken met betrekking tot een Dienst (bijvoorbeeld van datum, tijd, locatie).
Artikel 11 Aanvullende werkzaamheden en wijzigingen
Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast dient te worden, of op verzoek van Opdrachtgever c.q. Cliënt of naar professioneel inzicht van Thorens Zorg en Welzijn nadere zorg nodig is om tot het gewenste resultaat ten behoeve van Cliënt te komen, is Opdrachtgever c.q. Cliënt verplicht om deze aanvullende werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief, behoudens het geval dat de zorgverzekering van Cliënt de kosten vergoed. Thorens Zorg en Welzijn is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan slechts aanvangen met eventuele wijzigingen indien dit is goedgekeurd door de betreffende instantie (indien van toepassing), en de wijzigingen zijn opgenomen in het Zorgplan.
Artikel 12 Prijzen en betaling
- Alle prijzen zijn in beginsel inclusief omzetbelasting (btw), tenzij anders overeengekomen.
- Thorens Zorg en Welzijn voert haar dienstverlening uit conform het (wettelijk) vastgestelde tarief. De kosten van de Diensten worden achteraf berekend aan de hand van de door Thorens Zorg en Welzijn opgestelde registratie (nacalculatie) en worden in rekening gebracht bij Cliënt c.q. Opdrachtgever, tenzij deze kosten rechtstreeks door de zorgverzekering van Cliënt, het zorgkantoor of de gemeente worden vergoed. Indien en voor zover mocht blijken dat één of meerdere betalingen niet vergoed worden door de zorgverzekering, is Cliënt verplicht om de vergoeding zelf te betalen. Het kan voorkomen dat Cliënt een eigen bijdrage of eigen risico dient te betalen.
- Indien de vergoeding van de Zorgdienst niet zeker is, bijvoorbeeld door het ontbreken van een zorgverzekering, verwijzing, Indicatiebesluit of beschikking, wordt er geen zorg geleverd behalve de medische en kennelijk noodzakelijke zorg. Bij gerechtvaardigde twijfel over het al dan niet verkrijgen van de vergoeding, treden Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt met elkaar in overleg om tot een passende oplossing te komen.
- De kosten van derden, die na goedkeuring van Cliënt door Thorens Zorg en Welzijn worden ingezet, worden op de factuur doorberekend, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
- Indien en voor zover sprake is van spoedwerkzaamheden, of het verrichten van diensten buiten de door Thorens Zorg en Welzijn aangegeven gebruikelijke werkuren, is Thorens Zorg en Welzijn gerechtigd hiervoor een aanvullende vergoeding in rekening te brengen.
- Indien de kosten niet worden gedekt door de zorgverzekeraar of de gemeente, kunnen partijen overeenkomen dat Cliënt een voorschot dient te betalen, welke Cliënt dient te betalen alvorens een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de dienstverlening.
- Opdrachtgever is gehouden de door Thorens Zorg en Welzijn in rekening gebrachte kosten te vergoeden binnen 30 dagen na factuurdatum.
- Cliënt kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
- Thorens Zorg en Welzijn is gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven jaarlijks te verhogen conform de geldende inflatietarieven van de zorg.
- Behoudens het geval de kosten worden gedekt door de zorgverzekering van Cliënt of door de gemeente, dient Cliënt de door Thorens Zorg en Welzijn gefactureerde kosten ineens, zonder verrekening of opschorting, binnen de opgegeven betaaltermijn van 30 dagen te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Thorens Zorg en Welzijn.
- Overeenkomstig artikel 9.5 van deze Algemene Voorwaarden worden de kosten voor de afspraak altijd berekend tenzij de afspraak langer dan 24 uur voorafgaande aan de afspraak is afgezegd.
Artikel 13 Incassobeleid
- Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van 30 dagen heeft voldaan aan haar betalingsverplichting, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Indien de Cliënt niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van 30 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, zal Cliënt eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Cliënt binnen die termijn niet aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
- Vanaf de datum dat Cliënt in verzuim is, zal Thorens Zorg en Welzijn zonder nadere ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
- Indien Thorens Zorg en Welzijn meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de integrale gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Cliënt.
Artikel 14 Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
- Thorens Zorg en Welzijn gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Cliënt en zal deze slechts conform de geldende wet- en regelgeving gebruiken. Indien daartoe gevraagd, zal Thorens Zorg en Welzijn de betrokkene hierover informeren.
- Opdrachtgever c.q. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een Zorgdienst van Thorens Zorg en Welzijn verwerkt worden. Opdrachtgever c.q. Cliënt staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart Cliënt Thorens Zorg en Welzijn tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Overeenkomst.
- Indien Thorens Zorg en Welzijn op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal Thorens Zorg en Welzijn zich inzetten om te waarborgen dat de beveiliging hiervan voldoet aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.
- Thorens Zorg en Welzijn is verplicht gegevens van de Cliënt bij te houden in het elektronisch patiëntendossier zoals nader bepaald in artikel 8 van deze algemene voorwaarden en zal daarin de voortgang van het zorgplan opnemen. Dit dossier kan ingezien worden door de personen en/of instanties die betrokken zijn bij de uitvoering van het Zorgplan en door de betrokkene zelf (hieronder wordt tevens verstaan de ouder(s) en/of de wettelijke verzorger(s) van de Cliënt. Het verwerken van persoonsgegevens in het patiëntendossier is aan strikte regels gebonden.
Artikel 15 Opschorting en ontbinding
- Thorens Zorg en Welzijn is bevoegd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten indien sprake is van een intrekking, beëindiging of wijziging van het Indicatiebesluit en hierdoor van Thorens Zorg en Welzijn niet langer gevergd kan worden de Zorgdiensten aan Opdrachtgever c.q. Cliënt te verlenen, behoudens de opschorting kennelijk leidt of zal leiden tot ernstig nadeel voor Cliënt. De opschorting zal terstond aan Opdrachtgever c.q. Cliënt schriftelijk worden bevestigd. Thorens Zorg en Welzijn zal tevens meewerken aan het vinden van een passende oplossing voor zover dit redelijkerwijze in het kader van een goed zorgverlener van haar gevergd kan worden.
- Voor de beëindiging van de begeleiding cq zorgverlening wordt een termijn van 30 dagen aangehouden, gerekend vanaf de datum waarop de beëindiging is aangezegd. Deze termijn wordt gehanteerd ongeacht of de relatie is opgezegd door Thorens Zorg en Welzijn of door de cliënt persoonlijk.
- . Thorens Zorg en Welzijn is in dat geval niet aansprakelijk voor schade, uit welke hoofde dan ook, als gevolg van het opschorten van haar werkzaamheden.
Artikel 16 Overmacht
- Thorens Zorg en Welzijn is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
- Onder overmacht aan de zijde van Thorens Zorg en Welzijn wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Thorens Zorg en Welzijn, (ii) gebrekkigheid van programmatuur of andere zaken, (iii) overheidsmaatregelen, (iv) storing van elektriciteit, internet, datanetwerk- en/of telecommunicatiefaciliteiten, (v) ziekte van (werknemers van) Thorens Zorg en Welzijn (vi) overige situaties die naar het oordeel van Thorens Zorg en Welzijn buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
- In geval van overmacht heeft Opdrachtgever c.q. Cliënt het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Alle kosten gemaakt vóór de ontbinding van de Overeenkomst zullen in dat geval door Opdrachtgever c.q. Cliënt worden betaald. Thorens Zorg en Welzijn is niet verplicht om Opdrachtgever c.q. Cliënt te vergoeden voor eventuele schade die door Opdrachtgever c.q. Cliënt wordt geleden ten gevolge van de overmachtssituatie.
Artikel 17 Beperking van aansprakelijkheid Behandelingsovereenkomst
- Cliënt is vanaf de leeftijd van 16 jaar zelf aansprakelijk voor de uit de Behandelingsovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, onverminderd de verplichting van diens ouder(s) en/of wettelijk vertegenwoordiger(s) tot voorziening in de kosten van verzorging en opvoeding.
- Indien en voor zover een derde, zoals een bewindvoerder of andere wettelijke vertegenwoordiger van Cliënt de Behandelingsovereenkomst mede ondertekend, is deze derde mede verantwoordelijk voor het nakomen van de uit de (Behandelings- cq begeleidings-) overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
- De aansprakelijkheid van Thorens Zorg en Welzijn in het kader van de Behandelingsovereenkomst in de zin van artikel 7:446 e.v. B.W. is niet beperkt, overeenkomstig art. 7:463 BW. Thorens Zorg en Welzijn is aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van haar handelen of nalaten op grond van de Overeenkomst. Indien en voor zover ter uitvoering van een Overeenkomst verrichtingen plaatsvinden in een ziekenhuis dat geen partij is bij de Overeenkomst, is het ziekenhuis voor een tekortkoming mede aansprakelijk, als ware het zelf bij de Overeenkomst partij.
- Indien de Zorgdiensten niet worden uitgevoerd op grond van de Behandelingsovereenkomst, maar op grond van de overeenkomst van Opdracht in de zin van artikel 7:400BW is de aansprakelijkheid van Thorens Zorg en Welzijn beperkt tot maximaal eenmaal de waarde van Overeenkomst, althans tot het bedrag dat door de verzekeringsmaatschappij van Thorens Zorg en Welzijn per aanspraak per jaar maximaal wordt uitgekeerd. In een dergelijk geval is gevolgschade uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 18 Geheimhouding
- Thorens Zorg en Welzijn is verplicht strikte geheimhouding te bewaren en dient ervoor te zorgen dat aan anderen dan de Cliënt (en/of diens ouder(s) of wettelijke verzorger(s)) geen inlichtingen over de Cliënt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden wordt verstrekt, tenzij de Cliënt uitdrukkelijk daarvoor toestemming heeft verleend. Indien verstrekking plaatsvindt, geschiedt deze slechts voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. De verstrekking van betreffende informatie kan geschieden zonder inachtneming van de beperkingen, bedoeld in de voorgaande volzinnen, indien het bij of krachtens de wet bepaalde daartoe verplicht.
- Onder anderen dan de Cliënt wordt niet verstaan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de Overeenkomst en degene die optreedt als vervanger van de hulpverlener, voor zover de verstrekking noodzakelijk is voor de door hun in dat kader te verrichten werkzaamheden. Slechts op grond van art. 7:458 BW en conform het gestelde in dit artikel kan afgeweken worden van de geheimhouding.
Artikel 19 Vrijwaring en juistheid van informatie
- Cliënt geeft Thorens Zorg en Welzijn, al dan niet op verzoek van Thorens Zorg en Welzijn, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die Thorens Zorg en Welzijn redelijkerwijs behoeft om de zorg conform het Zorgplan te kunnen verlenen, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring of crisiskaart. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van tussentijdse wijzigingen in de persoonlijke situatie van Cliënt die kunnen leiden tot een verandering in het ten behoeve van Cliënt opgestelde Zorgplan en zal deze gegevens zo spoedig mogelijk kenbaar maken.
- Cliënt vrijwaart Thorens Zorg en Welzijn van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen met betrekking tot het tijdig verstrekken van alle juiste, betrouwbare en volledige gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, tenzij de gevolgen redelijkerwijze niet voor rekening van Cliënt dienen te komen.
- Indien Cliënt elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Thorens Zorg en Welzijn verstrekt, dienen deze vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 20 Klachten
- In het kader van de verplichtingen uit de Wkkgz heeft Thorens Zorg en Welzijn de nodige maatregelen genomen om een effectieve en laagdrempelige klachtenprocedure te realiseren.
- Indien Cliënt niet tevreden is over de service van Thorens Zorg en Welzijn of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, dient Cliënt deze klachten zo spoedig mogelijk schriftelijk of mondeling te melden bij diens contactpersoon en/of een andere bevoegde medewerker van Thorens Zorg en Welzijn. De betreffende contactpersoon c.q. medewerker zal de klacht in behandeling nemen en indien mogelijk en noodzakelijk direct maatregelen treffen.
- Voorts zal Thorens Zorg en Welzijn de nodige interne maatregelen treffen en in overleg met Cliënt proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. op diens verzoek van advies dienen met betrekking tot de indiening van een klacht en bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen.
- Indien de betreffende medewerker van Thorens Zorg en Welzijn en/of contactpersoon van Cliënt en Cliënt om wat voor reden dan ook niet gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen, wordt aangesloten bij de klachtenprocedure van de onafhankelijke klachtencommissie van De Zorgprofessional. De Zorgprofessional zal de klacht vervolgens afhandelen conform hetgeen bepaald in de Wkkgz.
- Thorens Zorg en Welzijn zal Cliënt op diens verzoek van advies voorzien met betrekking tot de indiening van een klacht bij De Zorgprofessional en bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen.
Artikel 21 Toepasselijk recht
- Op de rechtsverhouding tussen Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt en tussen Thorens Zorg en Welzijn en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- Thorens Zorg en Welzijn heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Opdrachtgever/Cliënt hiervan op de hoogte stellen.
- Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Thorens Zorg en Welzijn en Cliënt en tussen Thorens Zorg en Welzijn en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van rechtbank Rotterdam tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.
- Cliënt kan in het kader van hetgeen omschreven in de Zorgverzekeringswet naast de andere bestaande mogelijkheden een geschil voorleggen aan een geschilleninstantie conform de Wkkgz indien de behandeling van de klacht in onvoldoende mate de ontevredenheid van de Cliënt of instelling wegneemt, indien de klachtenregeling niet voldoende is nageleefd of in redelijkheid niet kan worden verlangd dat de Cliënt onder de gegeven omstandigheden zijn klacht over een gedraging van de betreffende medewerker van Thorens Zorg en Welzijn bij Thorens Zorg en Welzijn zelf indient.
Bergschenhoek, 11 mei 2021